Hoe zit het nou met het Dukan Dieet

Eerlijk is eerlijk: afvallen is niet leuk. Je verlangt van jezelf een ijzeren discipline, een bewustere houding wat betreft de voedingsstoffen die je tot je neemt en tot overmaat dukan dieet ontbeidvan ramp dien je ook nog eens alle lekkere tussendoortjes te laten staan waar je zo langzamerhand gewend aan bent geraakt. Daarnaast dwing je jezelf om je voedingspatroon onder ogen te zien en dit te veranderen om er tot overmaat van ramp achter te komen dat het effect slechts tijdelijk is.

Dat moet dus anders en dat kan ook anders. Waarom combineren we niet het beste met het lekkerste? Culinair gezien staat Frankrijk nog steeds aan de top en daar komt dus het dukan-dieet vandaan. Goed en voedzaam afvallen zonder de nadelen van de meer traditionele afslankmethodes.

Het dukan dieet bestaat uit 4 verschillende fases:

  1. Aanvalsfase
  2. Cruisefase
  3. Stabilisatiefase
  4. Volhardingsfase

De aanvalsfase of wel de strikte-fase genoemd vormt samen met de cruisefase de periode waarin duidelijk het verliezen van gewicht voorop staat. In de eerste fase zal je, volgens het dukan dieet, 4 – 5 kilo afgevallen gedurende de eerste 5 dagen. De eerste fase duurt minimaal 1 week en maximaal 2 weken, afhankelijk van het gewicht wat je wenst te bereiken. Het is een duidelijk mentaal dieet, je zal jezelf er dus toe moeten aanzetten om het vol te houden.

De bedoeling is dat je je lichaam eigenlijk gaat vertellen dat er een verandering aan zit te komen. Om het gewichtsverlies snel te bereiken beperk je het voedingspatroon tot het nuttigen van met name eiwitrijke producten, overigens is het eten van mager vlees wel gewoon toegestaan. Bij eiwitrijke producten moet je dus vooral denken aan visproducten en pluimvee, zoals kip, kalkoen. Eend hoort hier echter niet bij! We kunnen nu dus ook spreken van een vleesdieet, immers kip is ook vlees.

Je hoeft niet meteen te denken dat je het ontbijt kunt overslaan. Het dukan dieet ontbijt is gezond en voedzaam, 2 volkoren boterhammen aangevuld met wat fruit is voldoende.

De cruisefase is waarschijnlijk de belangrijkste fase van het hele dukan dieet. Je werkt dan namelijk aan het verdere verloop van het gewichtsverlies. Dit doe je door je gewicht dagelijks in de gaten te houden. Ook in deze fase is er duidelijk sprake van een mentaal dieet, je word met je neus op de feiten gedrukt, juist om je te stimuleren het dieet vol te houden.

De bedoeling van deze fase is om uiteindelijk je streefgewicht te bereiken. Je zult in deze fase ongeveer 1 kilo per week afvallen.

De stabilisatiefase of overgangsfase is de fase de het langste duurt. In deze periode ga je het welbekende jojo-effect te lijf. Deze fase duurt ook het langst omdat het afhankelijk is van het aantal kilo’s wat je in de eerste fase bent kwijt geraakt, namelijk 10 dagen per verloren kilo. Ook in deze fase zijn we streng voor ons zelf, echter mogen we geleidelijk aan weer wat “verboden” voedingsstoffen toe laten aan ons dagelijks eten. We kunnen dan dus het principe van het witte vleesdieet enigszins los gaan laten. Wel is het belangrijk om voldoende aandacht te blijven besteden aan het dukan dieet ontbijt.

De volhardingsfase of eigenlijk, de eindfase is het laatste stadium. Hoera! je mag weer “normaal” eten. Wel zal je om het ideale gewicht te behouden, 1 keer per week een zogenaamde prote├»nedag moeten houden. Op die dag eet je exact zoals je in de eerste fase van je dukan-dieet deed. Hierdoor behoud je je streefgewicht.

Is dit dieet nu ideaal om af te vallen? Ja en nee. Dat het werkt geloof ik direct. Het zorgt voor een bewustwording van je eetgewoonte en het is gezond. Houd je echter niet van kip of vis dan zal het dukan dieet nadelen kennen. Behalve de feitelijke verplichting om veel wit vlees te eten zijn er nog meer dukan dieet nadelen. Zo mag je bijvoorbeeld in de eerste fase niet sporten en vraagt het in feite om een ijzeren discipline. Ben je in je vriendinnengroep de enigste die dit dieet volgt dan kan het extra druk geven op je sociale leven, immers kan het dieet een behoorlijke tijd in beslag nemen

Comments are closed.

Post Navigation