Het cracrash dieetsh dieet op de weegschaal!

 

5 Kilo kwijtraken in een week? Dat beloven verschillende zogeheten ‘crashdiëten’. Je zou op deze manier snel en gezond kunnen afvallen. Snel afvallen is een feit met bijvoorbeeld het ziekenhuis- of het yoghurtdieet , maar zó snel afvallen én gezond blijven gaan helaas niet samen. ik zal je vertellen wat een crashdieet nu precies is en wat de voor- en nadelen hiervan zijn.

Wat is het precies?
De algemene regel van chrash diëten is dat je minder calorieën inneemt dan je nodig hebt voor je dagelijkse activiteiten. Wanneer je minder calorieën tot je neemt, zal je lichaam vet- en glucosereserves gaan aansnijden om toch energie op te kunnen wekken. Maar wat veel mensen niet weten is dat je lichaam al na een paar dagen op zoek gaat naar andere brandstoffen zoals eiwitten. Deze komen voornamelijk voor in je spieren en zijn belangrijk voor gezonde botten en organen. Die stoffen wil je niet kwijtraken! Niet alleen is je lichaam zichzelf nu aan het ‘verteren’ maar je verliest ook onnodig veel vocht waardoor uitdrogingsverschijnselen een extra gevaar vormen.

Wanneer je stopt met het crash dieet, probeert je lichaam de opgelopen schade te herstellen. De verloren spiermassa, glucosevoorraden en vocht moeten opnieuw worden aangevuld. Bij het herstel van je lichaam komen de kilo’s er gewoon weer bij op. Daarnaast is er geen garantie dat je lichaam zich volledig herstelt. Je bent na zo’n crashdieet dus nog verder van huis; op de lange termijn val je maar weinig af en je zet ook nog eens je gezondheid op het spel.

Welke crashdiëten zijn er?
Bij een crashdieet denk je al gauw aan sapjes of aan shakes, maar er zijn verschillende soorten diëten die onder ‘crashdieet’ vallen. We zullen een aantal populaire crash diëten nader uitleggen en hierbij de voor-en nadelen benoemen.

Het yoghurtdieet: Bij dit dieet wissel je vaak een ‘gewone’ dag af met een yoghurtdag. Tijdens deze dag neem je ongeveer 2 liter magere yoghurt. Dit zou zorgen voor 20% meer gewichtsverlies en wel 60% meer vetverlies. Het yoghurtdieet heeft verschillende nadelen. Zo is het een eenzijdig dieet en kan het duizeligheid veroorzaken. Op lange termijn kom je veel voedingsstoffen tekort door de geringe inname van andere producten.

Het ziekenhuisdieet: Van origine is het ziekenhuisdieet bedoeld voor patiënten die veel gewicht in korte tijd moeten afvallen voor een operatie. Er worden kleine maaltijden genuttigd en vetten worden hierbij volledig weggelaten. Het is een duidelijk en makkelijk vol te houden dieet. Nadelen van dit dieet zijn lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en een slap gevoel. Het grootste nadeel van dit crash dieet is het kortetermijneffect. De werking is kort en de kans op ‘jojo-en’ is zeer groot.

Het Ducan dieet: Bij dit dieet worden koolhydraten vermeden zodat de suikerspiegel laag blijft en het lichaam gedwongen wordt vetreserves te gebruiken. Een groot voordeel van het Ducan dieet is dat je snel 5 tot 20 kilo afvalt en dat je zoveel kun eten als je wilt. Een groot nadeel is het feit dat fruit en groenten ook worden weggelaten. Dit zorgt ervoor dat je veel belangrijke voedingsstoffen tekort komt. Daarnaast kun je last krijgen van vermoeidheid en lusteloosheid

Mijn advies: crash niet!
Je lichaam is het belangrijkste bezit wat je hebt en door crashdiëten te volgen doe je meer schade dan goed. Daarnaast zijn de resultaten op lange termijn ver te zoeken. Gezond gewichtsverlies betekend 0,5 tot 1 kilo per week afvallen. Je zult het al vaker hebben gehoord maar dit bereik je alleen door gezonde voeding en regelmatig bewegen. Ga iedere dag een lekker stuk wandelen, neem vaker de trap of ga eens op de fiets naar je werk. Als je daarnaast die zak chips of dat stukje kaas laat staan, zul je zien dat je vanzelf afvalt.

Comments are closed.

Post Navigation