Hoe zit het nou met het Dukan Dieet

Eerlijk is eerlijk: afvallen is niet leuk. Je verlangt van jezelf een ijzeren discipline, een bewustere houding wat betreft de voedingsstoffen die je tot je neemt en tot overmaat dukan dieet ontbeidvan ramp dien je ook nog eens alle lekkere tussendoortjes te laten staan waar je zo langzamerhand gewend aan bent geraakt. Daarnaast dwing je jezelf om je voedingspatroon onder ogen te zien en dit te veranderen om er tot overmaat van ramp achter te komen dat het effect slechts tijdelijk is.

Dat moet dus anders en dat kan ook anders. Waarom combineren we niet het beste met het lekkerste? Culinair gezien staat Frankrijk nog steeds aan de top en daar komt dus het dukan-dieet vandaan. Goed en voedzaam afvallen zonder de nadelen van de meer traditionele afslankmethodes.

Het dukan dieet bestaat uit 4 verschillende fases:

  1. Aanvalsfase
  2. Cruisefase
  3. Stabilisatiefase
  4. Volhardingsfase

De aanvalsfase of wel de strikte-fase genoemd vormt samen met de cruisefase de periode waarin duidelijk het verliezen van gewicht voorop staat. In de eerste fase zal je, volgens het dukan dieet, 4 – 5 kilo afgevallen gedurende de eerste 5 dagen. De eerste fase duurt minimaal 1 week en maximaal 2 weken, afhankelijk van het gewicht wat je wenst te bereiken. Het is een duidelijk mentaal dieet, je zal jezelf er dus toe moeten aanzetten om het vol te houden.

De bedoeling is dat je je lichaam eigenlijk gaat vertellen dat er een verandering aan zit te komen. Om het gewichtsverlies snel te bereiken beperk je het voedingspatroon tot het nuttigen van met name eiwitrijke producten, overigens is het eten van mager vlees wel gewoon toegestaan. Bij eiwitrijke producten moet je dus vooral denken aan visproducten en pluimvee, zoals kip, kalkoen. Eend hoort hier echter niet bij! We kunnen nu dus ook spreken van een vleesdieet, immers kip is ook vlees.

Je hoeft niet meteen te denken dat je het ontbijt kunt overslaan. Het dukan dieet ontbijt is gezond en voedzaam, 2 volkoren boterhammen aangevuld met wat fruit is voldoende.

De cruisefase is waarschijnlijk de belangrijkste fase van het hele dukan dieet. Je werkt dan namelijk aan het verdere verloop van het gewichtsverlies. Dit doe je door je gewicht dagelijks in de gaten te houden. Ook in deze fase is er duidelijk sprake van een mentaal dieet, je word met je neus op de feiten gedrukt, juist om je te stimuleren het dieet vol te houden.

De bedoeling van deze fase is om uiteindelijk je streefgewicht te bereiken. Je zult in deze fase ongeveer 1 kilo per week afvallen.

De stabilisatiefase of overgangsfase is de fase de het langste duurt. In deze periode ga je het welbekende jojo-effect te lijf. Deze fase duurt ook het langst omdat het afhankelijk is van het aantal kilo’s wat je in de eerste fase bent kwijt geraakt, namelijk 10 dagen per verloren kilo. Ook in deze fase zijn we streng voor ons zelf, echter mogen we geleidelijk aan weer wat “verboden” voedingsstoffen toe laten aan ons dagelijks eten. We kunnen dan dus het principe van het witte vleesdieet enigszins los gaan laten. Wel is het belangrijk om voldoende aandacht te blijven besteden aan het dukan dieet ontbijt.

De volhardingsfase of eigenlijk, de eindfase is het laatste stadium. Hoera! je mag weer “normaal” eten. Wel zal je om het ideale gewicht te behouden, 1 keer per week een zogenaamde proteïnedag moeten houden. Op die dag eet je exact zoals je in de eerste fase van je dukan-dieet deed. Hierdoor behoud je je streefgewicht.

Is dit dieet nu ideaal om af te vallen? Ja en nee. Dat het werkt geloof ik direct. Het zorgt voor een bewustwording van je eetgewoonte en het is gezond. Houd je echter niet van kip of vis dan zal het dukan dieet nadelen kennen. Behalve de feitelijke verplichting om veel wit vlees te eten zijn er nog meer dukan dieet nadelen. Zo mag je bijvoorbeeld in de eerste fase niet sporten en vraagt het in feite om een ijzeren discipline. Ben je in je vriendinnengroep de enigste die dit dieet volgt dan kan het extra druk geven op je sociale leven, immers kan het dieet een behoorlijke tijd in beslag nemen

5 kilo afvallen snel of langzaam

De zomer is weer voorbij en de winter maakt zijn intrede. In herfst/wintertijden zitten we veel binnen, omdat het buiten vaak te koud, 5 kilo afvallente nat, de glad door sneeuw en/of ijsval is. Kortom, er is altijd wat. De dagen worden ook korter, het wordt eerder in de avond al donker.
Dit alles nodigt nou niet bepaald uit om nog even naar de sportschool te gaan of even dat rondje te wandelen of te hardlopen.

5 kilo afvallen
Wanneer je graag wat kilootjes lichter wilt zijn tegen de tijd dat de lente zich begin volgend jaar weer aankondigt, is het raadzaam nu alvast te bedenken hoeveel kilo’s u wilt afvallen en wat haalbaar is. Meestal is 5 kilo afvallen een goed begin en een niet al te hoog ingesteld doel. Hoe hoger je de doelstelling zet, des te moeilijker gaat het worden om de kilo’s eraf te krijgen, laat staan 5 kg afvallen!

Afvallen
Afvallen houdt in dat je een nieuwe, gezondere levensstijl gaat creëren. Maar vaak wordt er alleen maar gelet op de hoeveelheid kilo’s die je kwijt wilt raken, zodat, als je de kilo’s kwijt bent, vaak terugschiet in oude gewoontes.
Om dit jojo-effect zoveel mogelijk te voorkomen, is het raadzaam na te gaan welk dieet bij je past? Er zijn zoveel soorten op de markt te vinden, maar het moet wel degelijk bij je passen anders hou je het niet vol.

Wat voornamelijk het doel is bij afvallen, is om je gedachtegang omtrent eten en drinken anders te maken, in wijze gezonder. Natuurlijk is het nodig om te letten op de hoeveelheid koolhydraten en calorieën in producten. Maar alleen hierop letten, kom je er niet mee en zul je bijvoorbeeld het behaalde doel van – 5 kg afvallen, niet behalen of wel met gevolg dat je terugvalt in oude gewoontes als het doel eenmaal is behaald.

Voordelen afvallen

Afvallen kan vele voordelen hebben, maar ook nadelen.Om eerst even te beginnen met de voordelen, is op nr. 1 al te noemen dat de gezondheid van je lichaam en geest erop vooruit gaan. Om af te vallen, hoeft er niet altijd sprake te zijn van overgewicht bij een persoon. Misschien voel jij je net even wat lekkerder in kleding met wat kilootjes minder. Zolang je maar gezond blijft en niet onder je BMI (Bodymass index) komt te zitten. Deze laatste is een index om uit te rekenen of je een gezond- of ongezond gewicht hebt. Dit is echter en indicatie.

Je zult na verloop van tijd je energieker voelen, fitter en minder moe. Dit zijn al enkele voorbeelden van resultaten nadat je bijvoorbeeld snel 5 kilo afvallen hebt bereikt. Ook zul je meer gaan stralen, je huid wordt beter en het kan je geestelijk goed op je inwerken doordat jij jezelf mooi vindt zoals je er nu uitziet. Een stukje trots.

De nadelen aan afvallen zijn echter dat het in een te snelle vaart gaat. snel 5 kilo afvallen is niet gezond. Je huid kan problemen krijgen, doordat het geen tijd heeft om mee te ‘groeien’ met het lichaam/gewicht. Hierdoor kan huidoverschot ontstaan.Je kunt een obsessie krijgen door veel met eten en drinken bezig te zijn en hierin doorslaan. Dit levert veel problemen op, met name eetziektes.

Je kunt het geestelijk niet meer aan, als je bijvoorbeeld minder kilo’s kwijt bent dan je zou willen. Hierdoor laat je vaak de moed zakken en stop je met de gezonde etensstijl onder het mom van: ‘het helpt me toch niet’. En zo zijn er nog tal van voor- en nadelen te benoemen, welke voor zowel lichaam alsmede geest niet goed zijn.

Als je naar mijn eigen mening vraagt, zal ik geen voorstander zijn van het snelle afvallen. Beter is om langzaam een gezonde levensstijl aan te nemen en hier naartoe te groeien. Zo raakt lichaam en geest gewent aan de voeding en nieuwe gewoontes en hou je het beter vol. Hoe sneller het afvallen gaat, het zal een keer zover zijn dat het minder snel gaat dan je zou willen. Dit kan lijden tot frustraties en het niet meer gemotiveerd zijn om verder te gaan.

Het cracrash dieetsh dieet op de weegschaal!

 

5 Kilo kwijtraken in een week? Dat beloven verschillende zogeheten ‘crashdiëten’. Je zou op deze manier snel en gezond kunnen afvallen. Snel afvallen is een feit met bijvoorbeeld het ziekenhuis- of het yoghurtdieet , maar zó snel afvallen én gezond blijven gaan helaas niet samen. ik zal je vertellen wat een crashdieet nu precies is en wat de voor- en nadelen hiervan zijn.

Wat is het precies?
De algemene regel van chrash diëten is dat je minder calorieën inneemt dan je nodig hebt voor je dagelijkse activiteiten. Wanneer je minder calorieën tot je neemt, zal je lichaam vet- en glucosereserves gaan aansnijden om toch energie op te kunnen wekken. Maar wat veel mensen niet weten is dat je lichaam al na een paar dagen op zoek gaat naar andere brandstoffen zoals eiwitten. Deze komen voornamelijk voor in je spieren en zijn belangrijk voor gezonde botten en organen. Die stoffen wil je niet kwijtraken! Niet alleen is je lichaam zichzelf nu aan het ‘verteren’ maar je verliest ook onnodig veel vocht waardoor uitdrogingsverschijnselen een extra gevaar vormen.

Wanneer je stopt met het crash dieet, probeert je lichaam de opgelopen schade te herstellen. De verloren spiermassa, glucosevoorraden en vocht moeten opnieuw worden aangevuld. Bij het herstel van je lichaam komen de kilo’s er gewoon weer bij op. Daarnaast is er geen garantie dat je lichaam zich volledig herstelt. Je bent na zo’n crashdieet dus nog verder van huis; op de lange termijn val je maar weinig af en je zet ook nog eens je gezondheid op het spel.

Welke crashdiëten zijn er?
Bij een crashdieet denk je al gauw aan sapjes of aan shakes, maar er zijn verschillende soorten diëten die onder ‘crashdieet’ vallen. We zullen een aantal populaire crash diëten nader uitleggen en hierbij de voor-en nadelen benoemen.

Het yoghurtdieet: Bij dit dieet wissel je vaak een ‘gewone’ dag af met een yoghurtdag. Tijdens deze dag neem je ongeveer 2 liter magere yoghurt. Dit zou zorgen voor 20% meer gewichtsverlies en wel 60% meer vetverlies. Het yoghurtdieet heeft verschillende nadelen. Zo is het een eenzijdig dieet en kan het duizeligheid veroorzaken. Op lange termijn kom je veel voedingsstoffen tekort door de geringe inname van andere producten.

Het ziekenhuisdieet: Van origine is het ziekenhuisdieet bedoeld voor patiënten die veel gewicht in korte tijd moeten afvallen voor een operatie. Er worden kleine maaltijden genuttigd en vetten worden hierbij volledig weggelaten. Het is een duidelijk en makkelijk vol te houden dieet. Nadelen van dit dieet zijn lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en een slap gevoel. Het grootste nadeel van dit crash dieet is het kortetermijneffect. De werking is kort en de kans op ‘jojo-en’ is zeer groot.

Het Ducan dieet: Bij dit dieet worden koolhydraten vermeden zodat de suikerspiegel laag blijft en het lichaam gedwongen wordt vetreserves te gebruiken. Een groot voordeel van het Ducan dieet is dat je snel 5 tot 20 kilo afvalt en dat je zoveel kun eten als je wilt. Een groot nadeel is het feit dat fruit en groenten ook worden weggelaten. Dit zorgt ervoor dat je veel belangrijke voedingsstoffen tekort komt. Daarnaast kun je last krijgen van vermoeidheid en lusteloosheid

Mijn advies: crash niet!
Je lichaam is het belangrijkste bezit wat je hebt en door crashdiëten te volgen doe je meer schade dan goed. Daarnaast zijn de resultaten op lange termijn ver te zoeken. Gezond gewichtsverlies betekend 0,5 tot 1 kilo per week afvallen. Je zult het al vaker hebben gehoord maar dit bereik je alleen door gezonde voeding en regelmatig bewegen. Ga iedere dag een lekker stuk wandelen, neem vaker de trap of ga eens op de fiets naar je werk. Als je daarnaast die zak chips of dat stukje kaas laat staan, zul je zien dat je vanzelf afvalt.