Plannen van maaltijden

Veel mensen willen graag wat afvallen. Sommigen proberen het door te gaan sporten, anderen door gezonder te eten. De beste en gezondste manier om natuurlijk af te vallen is dan ook door een dieet te gaan volgen.

Er zijn erg veel verschillende soorten diëten en allemaal hebben ze wel goede en minder goede eigenschappen. Een dieet wat erg populair is en wat veel mensen dan ook volgen is het Paleo dieet. Dit dieet is vooral gebaseerd op wat onze voorvaderen eigenlijk aten en wat dus de basis is van goed voedsel wat wij zouden moet eten. Met deze voeding kun je hele lekkere paleo recepten maken.

Zij aten gewoon wat ze konden vinden in de natuur en verder hadden ze geen idee wat ze nou eigenlijk aan het doen waren. Het paleo dieet werkt erg goed en krijgt dan ook veel goede recensies en beoordelingen op internet.

Ook schijnt het makkelijk te zijn om het dieet te volgen en is het totaal niet duur. Wel kan het samen stellen van een weekmenu nog een klus zijn. Daarom hebben wij in dit artikel bedacht wat jij graag zou willen eten en helpen we e om makkelijk een weekmenu samen te stellen.

Plannen van maaltijden

Om je maaltijden te plannen hebben we een paar goede tips.

Als eerste is het belangrijk dat je weet welke recepten je lekker vind. Op basis van je eigen wensen is het namelijk veel makkelijker om een goed menu samen te stellen. Als je niet zo veel ideeën hebt kun je wat recepten kiezen uit verschillende paleo kookboeken.

Wanneer je en weekmenu hebt gemaakt met gezonde en verantwoorde recepten, of er mee bezig bent is het handig om altijd te checken wat er in de vriezer zit. Kies er bijvoorbeeld voor om grote porties te maken zodat jij de extra’s in de diepvries kunt bewaren. Op deze manier heb je dan een gezonde maaltijd als je toch een klein beetje honger krijgt later in de avond.

Ontbijt

Als je naar het ontbijt gaat kijken is het aan te raden max 2 of 3 recepten te kiezen. Je hoeft namelijk niet elke dag een ander ontbijt te eten.

Het is juist beter voor het lichaam om bij het ontbijt te kiezen voor dezelfde recepten. Kies voor bijvoorbeeld een gezonde smoothie , groente omelet, salade  of iets wat je in de koelkast kan bewaren zodat je het later in de middag nog kan eten.

Lunch weekmenu

Wanneer je voor de hele week je ontbijt hebt ingepland en de nodige variatie er in hebt gebracht is het belangrijk om na te gaan wat je voor lunch gaat eten.

Veel mensen kiezen er dan ook voor om restjes op te warmen van het avond eten van de avond ervoor. Dit kost veel minder, is lekker en gezond en een stuk handiger. De makers van het paleo dieet raden het dan ook aan. Ook kun je een salade mee nemen naar je werk. Ook kun je natuurlijk een smoothie meenemen of gehaktballetjes.

Routine

Zoals we dus al eerder aangaven is het bij het Paleo dieet erg belangrijk om een goed weekmenu samen te stellen. Doe dit dan ook het liefst op een vrijdag of in het weekend.

Dit zorgt ervoor dat je een mooi overzicht hebt voor volgende week en weet je wat moet inkomen. Wel is het belangrijk om flexibel te blijven. Zo kun je bijvoorbeeld prima een keer wat simpels ophalen zolang het maar gezond is.

Maak tijd

Het belangrijkste van het hele proces is dat je weet wat je eet en dat je gezond probeert te eten. Probeer dan ook bewust na te denken bij alles wat je in je mond stopt.

Handig is het hierbij ook om een goede planning te maken en 1 dag in de week probeert om veel eten alvast voor te bereiden. Dit zodat je het later in de week niet meer hoeft te doen en zodat je alles al lekker af hebt.